پوستر هایی که طراحی می شوند برای اینکه بیشترین مخاطب را سمت خود جذب نمایند باید دارای یک سری ویژگی هایی باشند که نیک پرینت تلاش نموده است تا مجموعه ای از این خصوصیات را در اختیار شما خواننده ی عزیز قرار بدهد.

طراحی پوستر هر چه اصولی تر باشد توجه بیننده بیشتر جلب می نماید و باید بتواند در همان نگاه اول موضوع مربوطه را در ذهن بیننده روشن نموده تا مخاطب به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار نماید.

هنرمند می تواند با بکار بردن خلاقیت در کنار رعایت اصول و استانداردهایی که در ادامه ذکر شده است پوستری جذاب را طراحی نماید.

مورد اول: سادگی در پوستر

سادگی مقوله است که در اغلب محصولات گرافیک جهت سرعت بخشیدن به درک مفهوم استفاده می کنیم. در پوستر نیز سادگی را با استفاده اعمال خساست در استفاده از فرم و رنگ ایجاد میکند. پرهیز از سادگی سبب بروز گنگی و پیچیدگی در پوستر می گردد.

مورد دوم: گویایی در پوستر

گویایی یعنی با نگاه اولیه به پوستر،کلیت موضوع را دریافت کنیم.در توضیح ساده تر می توانیم بگوییم فضای پوستر نباید بی ربط از موضوع آن باشد.

به خوبی مخاطب خود را بشناسد و بتواند با مخاطب خود ارتباطی بی واسطه بر قرار کند و معما گونه و گنگ نباشد.

مورد سوم: جذابیت رنگی در پوستر

پوستر باید جذاب باشد تا بتواند قابلیت جلب توجه کنندگی را در بر بگیرد.شاید مهم ترین فاکتور جذابیت در پوستر رنگ باشد.طراح پوستر در حیطه موضوع مورد نظر به خوبی می بایست رنگهای جذاب را شناسایی و در پوستر به کار ببرد.

مورد چهارم: کادر مناسب در پوستر

انتخاب کادر مناسب می بایست پیش از طراحی پوستر صورت پذیرد.کادر عمودی کادری است خبری و هر چه کادر باریکتر باشد خبر تند و تیز تر به مخاطب منتقل می شود یا به تعبیری دیگر رسمی ترین و با سلابت ترین کادر در پوستر،کادر عمودی است.کادر افقی کادری است آرام و ساکن که عجله ای برای انتقال پیام ندارد.مضامین داستان گونه،مذهب و طبیعت را می توان در غالب این کادر در نظر گرفت. کادر خشتی یا مربع کادری است دوستانه و دموکراتیک.این کادر برای موضوعاتی همانند صلح ،آشتی و کودکان مناسب است.

مورد پنجم: ترکیب بندی

مناسب فرم و رنگ در پوستر:قرارگیری مناسب عناصر ما در کادر پوستر نیازمند آشنایی طراح با شناخت کادر و کمپوزسیون مناسب است.

کمپوزسیون یعنی ترکیب بندی به جا و مناسب فرم در کادر به نحوی که یک طرح واحد را تدائی کرده و چشم نواز باشد.گروهی از رنگها در کنار یکدیگر جلوه ای زیبا و مناسب دارند.طراح با علم رنگ شناسی خود می بایست به درستی رنگهای مورد نیاز طرح را انتخاب کند.

رنگ بندی مناسب، کسی که با هارمونی رنگ ها و تضاد و انطباق اون ها آشنایی نداشته باشد نمیتواند طراح خوبی باشد، خیلی مهم هست رنگ بندی اجزا درست انتخاب شود، چیزی که خیلی از طراح های آماتور بهش توجه نمیکنند ولی حرفه ای ها میکنند این هست که کل پوستر قرار هست اکثرا تو چه جایی چسبانده شود یا بنر کجا قرار بگیرد و اون مکان چه رنگی هست و بر اساس اون طرح رو بزنند، یه پوستر خوب پوستری که هارمونی رنگ ها و کنتراستش استاندارد باشد.

مورد ششم: وحدت در پوستر

عدم پراکندگی فرم و عناصر پوستر به نحوی که طرح واحدی را تداعی کنند.

چیدمان، پوستر خوب اجزاش چیدمان درستی دارند، برای هر موضوعی چیدمان مخصوصی وجود داره، مصلا فیلم های کلاسیک معمولا پوستر با فضاسازی خاکستری و قدیمی دارند و این حس رو به خوبی به مخاطب القا میکنند.

مورد هفتم: خلاقیت ویژه در پوستر

بدین معناست که طرح ما حاکی از ایده ای مبتکرانه و خاص بوده و مخاطب را پس از دریافت آن ایده به وجد آورد.این ایده مبتکرانه عامل جذابیت را در پوستر تقویت کرده و باعث ماندگاری آن می گردد.

خلاقیت مهم ترین عنصر هست، این موضوع هست که طراح ها و کلا طرح ها رو از هم متمایز میکند، خلاقیت عامل جذب هست، اگر خلاق نباشید طراح خوبی نیستید، اگر ندانید اجزا پوستر رو چطور به هم پیوند دهید، پوسترتان مخاطب نداره، پوستری مخاطب زیادی جمع میکند که نکات ریز اما جالبی داشته باشد، یادمان باشد خلاقیت= هنر

مورد هشتم: خوانایی در پوسترهای نوشتاری

اگر پوستر ما به لحاظ ساختار و شکل کلی طرح نوشتاری است.در حیطه فاکتور خوانایی این اهمیت ندارد که نوشتار از چه نوع فرم و یا جلوه های خاصی در طراحی بهره برده است،بلکه این مهم است که نوشتار حاوی غلط املائی در رسم الخط نوشته شده نبوده و مخاطب پس طی ایهام توانایی خواندن آن را پیدا کند.

مورد نهم: اجرای مناسب در پوستر

اجرای مناسب در طراحی پوستر بدین معناست که طرح نهایی عاری از ضعف و اختلال در اجرا بوده و ایده پوستر به نحو شایسته اجرا شده باشد.بعد از فاکتور خلاقیت ویژه مهم ترین فاکتور اجرای مناسب است.توضیح اینکه طراح گرافیک در واقع طراح ایده است و چه خوب است که اجرای اثر نیز بر عهده خود او باشد،در عین حال ممکن است اجرا در پوستر به اشخاص دیگری محول کند.در فاکتور خلاقیت ویژه به اهمیت ایده ناب به عنوان مهم ترین فاکتور پوستر اشاره شده اما باید این جمله را به خاطر سپرد:یک پوستر که ایده ندارد اما دارای اجرای مناسب و حرفه ای است به مراتب بهتر است از پوستری که ایده ای مناسب دارد،اما اجرای آن ضعیف است.بنابراین طراح گرافیک می بایست با انواع تکنیک ها و نرم افزارهای مختلف اجرایی آشنا باشد.

مورد دهم: حروف گذاری مناسب تیترهای فرعی و اصلی (Layout)

انتخاب فونت یا قلم مناسب با موضوع پوستر،انتخاب رنگ مناسب حروف.(تیتر اصلی و فرعی)چیدمان مناسب در کادر پوستر به نحوی که المان یا طرح اصلی ما در پوستر لطمه نخورد و چه بسا آن را تقویت کند Layout یا حروف گذاری مناسب می گویند.

منبع